Galileo and the Inquisition.

ASSESSMENT CRITERIA AND OBJECTIVES


HISTORY

  • To understand the basic features of the functioning of the Tribunal of the Holy Office.

  •  To understand the major milestones in the history of the Inquisition.

  •  To know the importance of the Inquisition in times of Galileo and its main instruments of torture.

  •  To analyze and use pictures to explain a topic.

  •  To reject torture and violation of human rights

 

CONTENTS

HISTORY

  • Origins and purpose of Inquisition.
  • Institutions and operation of the Inquisition in different countries.
  •  Victims and striking cases throughout History.
  •  Methods of torture used.
  •  Inquisition in times of Galileo: Galileo’s trial.
  •  The recent position of the Catholic Church regarding Galileo

 

LANGUAGE (L2)

  • Vocabulary:
    • Nouns: institution, religion, trial, court, witchcraft, magic, science, clergy, Pope, torture...
    • Adjectives: condemned, guilty, innocent, right, unfair...
    • Verbs: to condemn, to turn down, to retract, to accept, to judge.
  • Structures:
  • Present tenses (present simple, present continuous and present perfect)
  • Modals (must, should) and passive (Galileo was condemned by  Inqusition)
  • Used to: (Inquisition used to judge the witches).

     

COMMUNICATION

  • Listening: listen to videos.
  • Reading: read through websites in English.
  • Writing: writing a "mind map" about the task.
  • Use of English: grammar structure above.
  • Speaking: explain the task

 

CULTURAL ELEMENTS

  • To appreciate the freedom of religion as a positive value of our society and reject the domain of beliefs about science.

  • Rejection of torture as a violation of human rights

 

FINAL TASK

To explain a digital picture's collage about different topics of the Inquisition.

 

ACTIVITIES / TIME DISTRIBUTION

 

  • SESSION 1: assessment of previous knowledge through discussion with students and brainstorm. Introduce the unit and it´s organization and provide the necessary resources. Distribution in groups of 4-5 students. Summary and conceptual map of the content offered 
  • SESSION 2: Development of collage
  • SESSION 3: Exhibition explaining the collage

 

KEY COMPETENCES

 

  • Competence in linguistic communication.
  • Social and civic competence.
  • Competence for learning to learn.
  • Digital competence and for the treatment of information.

 

ASSESSMENT

 

  • Essential Part (70%) through the achievement of the final task and its correct explanation.
  • Complementary Part (20%): class notebook with the summary and abstract and conceptual maps.
  • Supplementary Part (10%): attendance, attitude and interest in the unit, through direct observation of the student.

UN: 70 years of global citizenship

TAREA

 

La Organización de las Naciones Unidas está trabajando conjuntamente con la British Broadcasting Corporation para crear un programa de televisión sobre la historia de los países que componen la ONU, que será emitido en marzo en el Reino Unido para incrementar la conciencia de las dificultades a las que los diferentes países han tenido que hacer frente antes de que se celebre la próxima reunión de las Naciones Unides en el próximo mes de abril.

La ONU ha pedido a diferentes organizaciones la realización de presentaciones, vídeos y material escolar promocionando determinados países que muestren la historia social de los mismos.

Cada grupo de alumnos y alumnas conformado por hasta un máximo de cuatro componentes elaborará una juego de mesa alrededor del lema "UN: 70 years of citizenship".

Los juegos de mesa que elaborarán nuestros alumnos y alumnas pasarán a formar parte del catálogo de la Biblioteca del IES Galileo y un vídeo conteniendo una muestra de todos los juegos será remitido a la BBC y a la ONU para que puedan promocionarlos.

 

METODOLOGÍA

 

Cada grupo estará formado por un máximo de cuatro alumnos o alumnas. Tendrán la tarea final de elaborar un juego de mesa en inglés. Esta tarea final podrá ser dividida entre los miembros del grupo según su propio criterio. Será cometido de cada uno de los miembros del grupo completar la investigación necesaria para la elaboración de las preguntas del juego así como el diseño del mismo. Tras este período de trabajo individual, el trabajo de todos los miembros del grupo se sustanciará en un juego de mesa en inglés sobre la ONU. Una vez finalizado el juego, el grupo creador del mismo realizará una presentación del juego en inglés ante la clase de una duración estimada de unos diez minutos.

 

RECURSOS Y ENLACES INTERESANTES


Websites:

 

http://www.unis.org/ United Nations school

http://www.un.org/en UN official website

http://simple.wikipedia.org/wiki/United_Nations United_Nations

 

Videos explIcativos:

 

https://www.youtube.com/watch?v=0baMsmuR29Q

https://www.youtube.com/watch?v=evVmysydR-k

https://www.youtube.com/watch?v=-4b0bEW-f9I

 

Videos sobre pobreza y UNICEF

 

https://www.youtube.com/watch?v=Mmy9MpwyKnQ

https://www.youtube.com/watch?v=E_mK63tONTc